Talent, Team & Leiderschap
De one-liner coach 13-04-2016

De koning van de one-liner is dood. Johan Cruijff wist als geen ander dat wijsheid met humor gepaard gaat. Als je begrijpt wat ik bedoel. One-liners zijn populair. Facebook staat er vol mee. De coachingskalender bereikt ieder jaar meer oplagen en tijdens vergaderingen word je ermee om de oren geslagen. Ik ben een voorstander van de one-liner, in één zin een wereld weergeven; creatief, efficiënt en effectief.

Een coachee nodigde me voor de laatste sessie uit voor een lunch in de Hermitage. Het was warm die dag en tegen mijn gewoonte in was ik verlaat: ‘Er is maar één moment om op tijd te komen, als je er dan niet bent, dan ben je te vroeg of te laat’, aldus Cruijff. Gehaast en verhit prevelde ik mijn excuses terwijl ik tegenover hem onder een grote parasol plaatsnam. Hoffelijk accepteerde hij mijn verontschuldigingen en verwees me naar de menukaart, die ik gedachteloos opensloeg. Wat ik daar las, deed mij naar mijn gesprekspartner opkijken die me met een brede grijns onderzoekend aankeek. Hij had de oorspronkelijke menukaart vervangen door een menukaart met maar liefst twintig one-liners die hij gedurende zijn coaching had bedacht. Hij vroeg mij er drie te kiezen, die ik voor hem als allerbelangrijkste beschouwde. Dit was mijn keuze:

Leef niet in de toekomst, maar leef de toekomst

Je kunt een ander relatieniveau aanbieden, dan het niveau dat je aangeboden krijgt

Ach ja, het is een wespennest, maar het is wel jouw nest

Bijna altijd vraag ik mijn coachees om een dagboek bij te houden. Schrijven maakt je bewust van wat er gebeurt en hoe jij er op reageert. Een dagboek helpt daarom goed bij het voorbereiden van je coachsessie. Hoewel het niet iedereen lukt, en dat is helemaal niet erg, is het bijhouden van een dagboek voor velen een ontdekking en feest om te doen. Het kan zo maar leiden tot een menukaart met grappige en wijze one-liners, waarvan je niet eens wist dat je ze in huis had. De koning is dood, lang leve de koning.


04-03-2019
Perfectionisme, lust of last?

05-09-2018
Waarheid

20-03-2018
Achterklap

12-03-2018
Thuis

06-12-2017
Wie A zegt, moet B overslaan

archief
   
reclamebureau ontwerpfabriek hilversum