Talent, Team & Leiderschap
Werkstress en de lessen van Hans Turkesteen 06-11-2014

De zaterdag voorafgaand aan de Week van de Werkstress las ik in de krant een interview met Hans Turkesteen, financieel topman van Imtech. Zijn strijd om het bedrijf overeind te houden was 'Een circus dat dag en nacht doorging'. Hij werd beloond met een brief van de koning waarin vermeld stond dat Imtech het predicaat koninklijk mag behouden. In het artikel onderstreepte ik de lessen leiderschap, die Turkesteen tussen de regels door gaf.

  1. Zet alle opties op een rij en maak een draaiboek voor als het reddingsplan niet lukt. ‘Tot aan de finish twee sporen overeind houden’.
  2. Maak van het probleem een gezamenlijk belang, ‘dan hebben we in ieder geval een serieus probleem met z’n allen’.
  3. Houd de regie, zorg dat het tempo er in blijft en neem beslissingen.
  4. Blijf positief. Turkesteen was er steeds van overtuigd, dat het zou lukken. Wanneer de interviewer hem vraagt of zijn trots gekrenkt is omdat er zo weinig mensen waren die aandelen namen, zegt hij ‘Ik ben trots op de 53% die wel geplaatst zijn’
  5. Begrijp dat medewerkers een symbool nodig hebben. Het koninklijke predicaat is belangrijk voor het moreel van zijn medewerkers. ‘Die vroegen zich af, heb ik straks nog wel een baan’.

Terug naar werkstress, dan blijkt dat Turkesteen en oud wielrenster Leontien van Moorsel, ambassadrice van de Week van de Werkstress, veel met elkaar gemeen hebben. Turkesteen zegt namelijk in het interview dat als hij tijd heeft zestig kilometer door de duinen fietst. Ik neem aan dat fietsen hem ontspant en ik hoop dat hij daarvoor niet wacht tot hij tijd heeft, maar de kans neemt om daarvoor tijd te maken.

Filmpje kijken? Leontien van Moorsel: https://www.youtube.com/watch?v=MWtiUpNL9rQ

Boekje lezen? http://www.bol.com/nl/p/anti-stress-kleurboek/9200000031365700/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=stres&originalSearchContext=books_all&originalSection=main

 


04-03-2019
Perfectionisme, lust of last?

05-09-2018
Waarheid

20-03-2018
Achterklap

12-03-2018
Thuis

06-12-2017
Wie A zegt, moet B overslaan

archief
   
reclamebureau ontwerpfabriek hilversum