Indianenverhalen
In de krant van zaterdag 22 november staat een overzicht van crisismaatregelen die bedrijven nemen om het schip te keren. Vijf defensieve redmiddelen waar bedrijven in nood steevast naar grijpen. Innoveren en vernieuwen wordt niet genoemd. Ook geen enkel woord over klanten overigens. Hoe topmensen in de verdediging worden gedwongen zagen we afgelopen maand bij KLM - Air France. Na de aankondiging van de slechte resultaten en het vertrek van Camiel Eurlings deden er binnen en buiten de organisatie allerlei indianenverhalen de ronde. In de krant van 8 november doen Pieter Elbers en zijn partner bij Air France een moedige poging om de Indianenverhalen de kop in te drukken, maar er staat niets nieuws in het artikel.
De beste manier om Indianenverhalen te bestrijden is niet om in de verdediging te gaan, maar om er een ander verhaal tegenover te stellen. Neem de topman Erwin van Laethem van Essent. Zijn moeder bedrijf, het Duitse RWE, moest verliezen bekend maken. In de krant van 15 november kondigt hij een complete vernieuwing van zijn bedrijf aan. ‘De toekomst van het energiebedrijf’, zo stelt hij, ‘is niet het leveren van energie zelf, maar het leveren van energiediensten’. Volgens de journalist die hem interviewt struikelt hij over zijn woorden van enthousiasme. Niet dat hij onrealistisch is. Hij ziet kansen, maar ziet ook wat die kansen tegenhoudt. Hij ontkent niet en hij verdedigt ook niet en daarmee wint hij vertrouwen.
05-12-2014 Deel