De aantrekkelijkheid van Betekenis

De aantrekkelijkheid van Betekenis

Meer uitleg bij een schilderij leidt tot meer opwinding bij een toeschouwer. Zo begint een artikel in de krant over een onderzoek van de Universiteit van Florence naar de invloed van meer informatie op de consequenties voor kunstbeleving. Studenten die meer uitleg kregen bekeken een kunstwerk langer en intensiever en kregen verwijde pupillen en een verhoogd transpiratieniveau. Wat mij bevreemde was de conclusie dat meer uitleg geen invloed had op de esthetische waardering.

Anders kijken en meer zien, daarvoor gebruik ik tijdens coaching graag een ABM (Art Bases Method). Het kan inhouden dat de coachee een schilderij maakt, een collage samenstelt of met mij een museum van moderne kunst bezoekt. We dwalen door de gangen en ik vraag welk schilderij de coachee mee naar huis zou willen nemen en welk schilderij hij absoluut zou laten hangen. Daarna vraag ik om over het afgewezen schilderij informatie te verzamelen. Nadat we het schilderij hebben besproken, vraag ik nogmaals welk schilderij hij het liefste mee naar huis neemt. Altijd is de voorkeur van de coachee verlegd naar het in eerste instantie afgewezen schilderij.

De esthetische waardering van mijn coachees voor een schilderij verandert dus weldegelijk na het verwerven van meer informatie. Mogelijk dat het verschil met het onderzoek van de Universiteit van Florence is dat mijn coachees zelf de informatie bij elkaar zoeken. Tijdens dat proces geven ze persoonlijk betekenis aan het schilderij en betekenis is aantrekkelijk.

Schrijf je blij deze zomer, Storytelling en creatief schrijven retraite in Nederland van 27/8 tot 1/9: https://www.aansprekendschrijven.nl/?pagina=Creatief_schrijven

08-05-2023 Deel
Maak een blog op je website met Websitemachine.nl